Wednesday, November 14, 2012

Menjelang : Piala AFF Suzuki 2012

assalammualaikum dan hai semua :)

baiklah,masa untuk lari dari norma penulisan,jika selalu tulis mengenai diri ini,jadi aku beralih angin untuk menulis mengenai salah satu dari variasi perkara yang menjadi kerisauan aku sehari2.kali ini mengenai harimau malaya.pasukan kebangsaan kita la..hehe

baiklah,semalam mereka baru saja seri dengan hong kong 1-1 hasil jaringan safee sali dan kesilapan aidil serta khairul fahmi.aku tulis ini untuk cerita mengenai falsafah jurulatih serta reaksi peminat.

ini adalah definisi bagi :

peminat : cirinya lalang,kutuk bila kalah,sorak bila menang.komennya tidak professional serta tidak fikir panjang.merekalah duri dalam daging pasukan kita.

penyokong : menang,seri dan kalah tetap bersama.komennya professional,jika puji tidak melangit,jika kritik kritikkannya membina.

hampir 80% rakyat malaysia adalah peminat harimau malaya dan bukannya penyokong,lihat saja sewaktu malaysia tewas pada aksi persahabatan yang lepas,semua mengkeji HM.mereka menpermainkan ayat rajagobal "saya tahu pemain saya".

bagi aku,falsafah RG untuk sengaja tewaskan HM pada aksi persahabatan adalah langkah baik,mengaburi pengintip pihak lawan yang ingin tahu gaya permainan kita.mengaburi dengan menyembunyikan kesebelasan utama adalah tindakan yang baik.tapi untuk perlawanan yang terakhir menentang bangladesh,seeloknya RG senaraikan 50-60% skuad utama pada perlawanan itu.serta menanglah dengan bangladesh,kalau boleh 4-0 ke untuk naikkan moral pemain serta keyakinan peminat.aku berharap sangat.

seterusnya,tanggungjawab kita pula,menurut safiq mereka sudah biasa dengan tekanan,kita jangalah ambil kesempatan dari itu,mereka kali ini ada dua tekanan besar,nak pertahan kejuaraan serta beraksi depan kita semua,dalam kumpulan kita bukan ayam2,indonesia dan singapura yang kuat naturalisasi orang,ingat ni jus soli ke apa?tapi kepada rakyat semua,jangan risau,kita guna jalan baik,kita guna seluruh anak tempatan,jadi jika kita tewas,tiada apa yang perlu dimalukan atau dikejikan.kita bawa perwira asli kita.

konklusinya,aku berharap malaysia mengekalkan kejuaraan kita,bukan apa,aku tak pernah tengok kita menang kejuaraan bola di tempat kita,cuma pestabola merdeka 07 je,aku mahu piala ini,bukan selalu kita dapat rasa nikmat juara ditambah di tanah kita sendiri,jadi aku berharap sangat ia menjadi kenyataan.our terrace,our rules.

baiklah,jumpa lagi! :D

lagu hari ini : bangun harimau bangun - malique,lagu yang agak sesuai untuk kita ditambah liriknya ada bunyi macam kita di tempat sendiri,jangan tewas harimau,terus mara,demi malaysia!

p/s : Tanah Tumpahnya Darahku

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi mengulas tulisan saya kali ini.jasamu dikenang.