Monday, November 28, 2011

football atau soccer?

hai semua :)

hai,semalaman ku tak lena~malaysia kalah last minit :(

tapi aku tak nak cerita pasal tu,aku nak cerita pasal sukan yang sama tapi nama dia lain2,pelik betul la..

football,dalam bahasa melayu ialah bola sepak,perkataan "football" digunakan hampir diseluruh dunia,di eropah dan asia dan amerika selantan,tapi "soccer" digunakan di amerika utara dan australia,kenapa dorang nak guna "soccer"?gila ke apa?

sebona ea,dorang buat macam tu,sebab kat amerika ada ragbi amerika atau american football,bila dah ada benda alah tu,bola sepak kena panggil lain,adoi..pelik~

mimpi aku tulis pasal ni sebab haritu surat khabar dok kecoh tulis pasal MLS Cup Final antara LA Galaxy dan Houston Dynamo,tahukan LA Galaxy?alaa..yang ada david beckham tu la..then tak lama lepas tu aku tengok la video dia kat youtube,ok gak la,LA menang 1-0,at least LA ada gak player aku kenal,tapi Houston haram aku tak kenal..haha

MLS ataupun Major League Soccer ni kira macam dihina oleh peminat bola sepak seluruh dunia kerana dorang panggil soccer bukan football,lagi pun kalau tengok dorang main pun macam nak tak nak je..tapi dari segi ultras dia,ok la,tengah membangun macam kat malaysia,dan yang bestnya,padang dia pun ala2 standard padang malaysia gak :D

jadi,aku pun teringin nak ambil tahu pasal MLS ni,aku pun jadi lah manager kat LA Galaxy,kat fifa 12 je,tak larat nak jadi yang betul2 punya..hoho

baiklah,jumpa lagi! :')

lagu hari ini : LA Galaxy vs Houston Dynamo,MLS Cup 2011 Final,"beckham won the header,now keane again,donovan!!,he's done it,london donovan,score in the final,for the third time in his carrer and at last,LA Galaxy have their gol.",bukan lagu,tapi video,LA Galaxy 1-0 Houston Dynamo

p/s : aku rindukan dia :')

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi mengulas tulisan saya kali ini.jasamu dikenang.